Szinte mindig megakad a szemem azokon a témákon, amelyek az ügyfélszerzéshez kapcsolódnak. Nemrég az egyik közösségi portálon egy felmérés keltette fel a figyelmemet, amely erre a kérdésre kereste a választ: „Mit csinálsz ma, ami újabb vevőket hoz be, ami javítja a marketinged hatékonyságát?”
És jött a meglepetés…
Bár a témát felvető tanácsadónak több mint 2000 követője van, rajtam kívül mindösszesen csak 10-en válaszoltak erre a kérdésre. Közülük is csak néhányan neveztek meg konkrét dolgokat. A legtöbben azt válaszolták, hogy elolvasom ezt vagy azt a szakmai anyagot, illetve feliratkozom erre vagy arra a hírlevélre. Ennyi. Ennyi?
Vigyázat! Csapda!
Hogy miért? Mert sajnos ez még nem hoz új ügyfelet. Ha arra vársz, hogy minden tudás a fejedben legyen, sőt még a csillagok is a megfelelő módon álljanak ahhoz, hogy biztosan a legjobb pillanatban cselekedj, és eredményes legyél, rossz hírem van: ez a mágikus pillanat sosem jön el. Minél inkább elmélyedsz egy témában, annál inkább azt fogod érezni, hogy keveset tudsz… Annál inkább elszáll majd a bátorságod…. És annál inkább elkezdesz halogatni…
És amikor már saját magad előtt is szégyelled magad, hogy eltelt egy csomó idő, és te még mindig nem valósítottál meg semmit a terveidből, no akkor szépen lassan megjelennek majd a kifogások is:
-
Rájöttem, hogy az értékesítés nem is nekem való terület….
-
Ebben én nem vagyok jó, nem szeretek tukmálni…
-
Nekem ez úgysem sikerülhet, mert nem az a típus vagyok, aki…
-
Nagyon erős a verseny, már telített a piac, esélyem sem lenne…
-
Úgysem tőlem fognak vásárolni, mert az én portékám drágább, mint a konkurenciáé… Nekem ez nem megy, túl bonyolult… és hasonlók...
De akkor mit tegyél?
Egyszerűen csak kezdj el cselekedni!
Akár már ma egy csomó mindent tehetsz annak érdekében, hogy mielőbb legyenek új ügyfeleid. Ehhez most 10 tippet adok Neked:
(1) Ha eddig még nem tetted volna, határozd meg a célcsoportodat, amelynek értékesíteni szeretnél, és találd ki, hol és hogyan tudod őket elérni! Próbáld meg leszűkíteni a célcsoportodat annyira, amennyire csak tudod. Így ugyanis könnyebb elérned őket. Ha például nyelvtanfolyamokat szervezel, ne a „nyelvtudásra vágyó gyerekek és felnőttek” legyenek a célcsoportod, hanem például az „óvodás korú kisgyermekek szülei”, „az államvizsga előtt álló főiskolások és egyetemisták”, vagy az „otthon lévő, munkaerőpiacra visszatérni szándékozó kismamák”. Azért fontos, hogy szűkítsd a célcsoportod, mert a nagy egész kicsi részeihez más és más csatornákon keresztül jutsz majd el, más és más módon kell nekik kommunikálnod akár offline (pl. szórólap, dm levél, plakát, stb..) akár online eszközökkel.
Házi feladat -1: No akkor ki is a te célcsoportod? (1. lépés: tág csoport meghatározása, 2. lépés: szűkítés, vagy kis csoportokra bontás)
(2) Készítsd el a konkrét ajánlatot, amelyet a célcsoportodnak szánsz, és juttasd el számukra az üzenetet! Nem baj, ha nem tökéletes az első kampányod. Elárulom: a mienk sem volt az. De ha nincs prototípus, soha nem is fogod megtudni, hogy min kell változtatni.
Házi feladat -2: Írd meg azt a levelet, vagy azt az akciós ajánlatot, amelyet a leendő ügyfeleid fognak tőled kapni!
(3) Készítsd el magadnak azt a 100-as toplistát, amelyen az álom-ügyfeleid szerepelnek! * Szerezz hozzájuk elérhetőséget (akár telefonszámot, akár levelezési címet) és vedd fel velük a kapcsolatot, kezdd meg az értékesítési folyamatot! Határozd el magadban, hogy az első félévben csak nekik fogsz kommunikálni, és tartsd is magad ehhez! Meg leszel lepve, milyen eredménye van a személyre szabott reklámüzeneteknek! Ha nem tudod, hogyan kezdj bele a folyamatba, ránk biztosan számíthatsz, ha segítségre van szükséged.
(* Elsősorban azoknak lesz hasznos ez a tanács, akik céges ügyfélkörnek értékesítenek)
Házi feladat -3: Álmodj és nyomozz! (Ez egy kicsit monoton munka, de gondolj mindig arra, hogy sikereid egyik alapja a minőségi lista lesz! Elárulom: nekünk is sokkal könnyebb volt ezzel a tudattal nyomozni)
(4) Kezdj el marketingezni! Szűkös időkben a marketing az életben maradásodat is jelentheti. Hiába van neked a legnagyszerűbb terméked vagy szolgáltatásod, az ügyfelek nem fognak tolongani, ha nem tudnak rólad. Számos egyszerű eszközzel (mint például a szórólap, a DM levél, a beváltható kupon, vagy az adwords hirdetés – erről később) elérheted, hogy gyorsan és egyszerűen szerezz cégedbe új ügyfeleket. A lényeg, hogy megtaláld azt az eszközt, amelynek segítségével a lehető legkisebb befektetéssel, a lehető leggyorsabban, a lehető legtöbb vásárlót szerezd meg magadnak. Ha körülnézel az interneten, számos marketing tanácsadót találhatsz, aki segít neked a kivitelezésben.
Házi feladat -4: Nevezz meg legalább két marketing eszközt, melyet használni fogsz!
(5) Ha online (azaz az internetről) is szeretnél bevételhez jutni, készíts vagy készíttess magadnak honlapot! Ma már számos ingyenes lehetőség áll a rendelkezésedre, amelyekkel akár saját magad is elkészítheted a vállalkozásod weboldalát. Ha úgy érzed, nem birkózol meg a feladattal, kérhetsz tanácsot azoktól, akik ebben már jártasak, vagy felkérhetsz egy kifejezetten erre a célra szakosodott céget. Ennek csak a rendelkezésedre álló anyagi erőforrások szabnak határt. Egy domain nevet már 3-4 ezer forintért foglalhatsz magadnak.
Házi feladat -5: Foglalj magadnak vagy vállalkozásodnak domain nevet (internet címet)! Tipp: a domain neved legyen beszédes, és utaljon a tevékenységedre! Jótanács: ha hiteles szeretnél lenni, mindenképpen óvakodj az ingyenes domain szolgáltatóktól (pl. freeweb)
(6) Ha már van internetes oldalad, készíts „ügyfélvadászó” anyagot, és ajánld fel a látogatóknak az e-mail címükért cserébe! Ez lehet általad írt, témádba vágó, letölthető dokumentum, egy pár részes e-mail tanfolyam, de bármi más is. A lényeg, hogy az anyag a szakértelmedet igazolja, és arra ösztönözze az oldaladra látogatót, hogy meghagyja neked az e-mail címét, annak érdekében, hogy később is kommunikálni tudj vele.
Házi feladat – 6: Határozd meg, milyen ügyfélvadászó anyagaid lesznek a weboldalon! (Téma, forma, tartalom)
(7) Írj blogot! Itt persze nem arra gondolok, hogy mi történt veled a múlt héten. A blogod témája mindenképpen illeszkedjen ahhoz a termékhez vagy szolgáltatáshoz, amelyet értékesítesz. Te magad is felvethetsz egy-egy érdekes, szakmádba vágó témát, vagy olvashatod mások, hasonló témájú írásait. A lényeg az, hogy igyekezz saját véleményt formálni, melyből kitűnik, valóban a piacod legjobbja vagy. Ösztönözd egy nívós bloggal a látogatódat arra, hogy máskor is visszatérjen hozzád, és előbb vagy utóbb vásároljon tőled. Ha nincs még saját honlapod, online pályafutásodat kezdheted egy ingyenes bloggal is, amelyet egy-két kattintással elindíthatsz (Ajánlom figyelmedbe a hu.wordpress.com, vagy blog.hu oldalakat)
Házi feladat -7: Írd meg az első blogbejegyzésed!
(8) Futtass AdWords hirdetéseket! Tudod, ezek azok a fizetett hirdetések, amelyek a Google keresőjében a jobb oldalon találhatóak, illetve amelyek a természetes találati oldal első két-három sorában szerepelnek, általában rózsaszínnel kiemelve. Akár már 10-20 ezer forintos befektetéssel is tudsz magadnak sok száz látogatót >> majd érdeklődőt >> majd ügyfelet szerezni. Nem kell hozzá más, csak egy gmailes e-mail cím, egy kisebb összeg, amelyet hirdetésre szánsz, és már készítheted is az első online kampányodat. Ha elsőre ez bonyolultnak tűnik, nézz körül az interneten, nagyon sokan vannak, akik tudnak segíteni neked a kivitelezésben.
Házi feladat -8: Készíts magadnak gmailes címet, és üzemeld be az AdWords fiókodat. (Ennek költsége mindössze 2.000 Ft)
(9) Építs kapcsolatokat! A közösségi portálok kiválóan alkalmasak erre a célra is. Figyelem! Az még nem kapcsolatépítés, ha bejelölsz valakit, és ő visszaigazol téged ismerősnek. Kezdj beszélgetni azokkal az emberekkel, akikkel közös az érdeklődésetek, vagy akit te magad érdekesnek találsz. Ez az igazi kapcsolatépítés. Ma már számos lehetőség áll a rendelkezésedre a személyes kapcsolatépítésre is (pl. üzleti reggelik, vállalkozói klubok). Nézz körül a neten, és válassz ki magadnak egy következő, ilyen célú rendezvényt!
Házi feladat -9: Hozz létre vállalkozásodnak egy Facebook üzleti oldalt, és kezdd el építeni a vállalkozásod köré az üzleti közösséget! (Ha nem tudod hogyan kell, nézz vissza hozzánk gyakran! Hamarosan videós segítséget is nyújtunk ebben a témában)
(10) Mozdulj ki! Ha már van körülötted egy kisebb vagy nagyobb közösség, és van közöttük olyan, akivel kölcsönös a szimpátia, találkozzatok személyesen is! Nézzétek meg, vannak-e olyan pontok, ahol kölcsönösen tudnátok segíteni egymást. Saját tapasztalatból is mondom, hogy nem csak baráti kapcsolatok, de komoly együttműködési lehetőségek is születhetnek ezekből a beszélgetésekből.
Házi feladat -10: Hívd meg egy kávéra azt a szimpatikus és hozzád közel élő virtuális ismerősödet, akivel a közös érdeklődésen túl elképzelhető, hogy találni fogsz közös üzleti kapcsolódási pontokat is. Ha mégsem, akkor se csüggedj! Legalább egy jót beszélgettetek.
(+1) Bónusz tipp: Szerezz referenciát! Nincs jobb annál, ha hitelesen be tudod mutatni, hogy a már meglévő ügyfeleid miért szeretnek veled dolgozni, vagy hogyan tudod őket segíteni, hogy sikeresebbek, eredményesebbek legyenek a munkájukban, és elégedettebbek, boldogabbak a magánéletükben. Azon túl, hogy egy jól megfogalmazott referencia rólad, a termékedről, vagy a szolgáltatásaidról kiválóan építi a feléd irányuló bizalmat, felkeltheti azoknak az ügyfeleknek az érdeklődését is, akik eddig még nem gondolkodtak abban, hogy termékedet vagy szolgáltatásodat megvásárolják.
Házi feladat -11: Keresd fel egy meglévő ügyfeledet, és beszélj meg vele egy találkozót a referencia-vélemény beszerzése céljából! Ha teheted, vigyél magaddal fényképezőgépet, vagy kamerát is, mert az a legerősebb bizalomépítő, ha az ügyfeled az arcát és a hangját is adja a véleményéhez.
De a lényeg: ne csak olvass, hanem kezdj is bele a megvalósításba! Hiszen tudod:
„Az ezer mérföldes út is egyetlen lépéssel kezdődik…”(Konfucius)
Indulj hát el még ma!
Szóval? Te mit fogsz ma tenni annak érdekében, hogy új ügyfeleket szerezz? Ha végigolvastad ezt a bejegyzést, akkor biztosan van legalább egy tipp, amelyet ki tudsz próbálni a gyakorlatban akár még ma, akár holnap.
Melyik lesz az?
Ez egy egészen szuper összeállítás! :-)
El is mentettem magamnak...
Azt gondolom, ha valaki pontról-pontra végigviszi, illetve megcsinálja a házikat is, annál biztosan lesz eredmény is.
Igaz, nem egy-két nap mindezt megvalósítani, de szerintem megéri a belefektetett energiát.
További sikereket kívánok!
2011. 02. 03.
2011. 02. 03.
Egy "sajátos" bónusz tippem még azért van, elsősorban a jelzett kifogások kezelésére:
Bízz magadban, hidd el, hogy jó vagy! Ez az önbizalom látszik, érződik rajtad, még az írott szövegeidből is átjön/megy! Ez már önmagában is egy jelentős lépés a siker felé.
Sokat csökkent esélyeiden az, ha azt érzi a hallgatód - olvasód, hogy tele vagy kétellyel, Te sem bízol Magadban.
2011. 02. 03.
Hiszen hit nélkül nincs hitelesség, hitelesség nélkül nincs bizalom (és persze önbizalom sem), bizalom nélkül pedig üzlet sem lesz.
2011. 02. 03.
Köszönettel: Andrea
2011. 02. 14.
2011. 02. 14.
2013. 05. 09.