Két barátnő, Viki és Magdi beszélget a suli előtt, amíg a kicsengetést várják, hogy jöjjenek a gyermekeik.
Arról beszélgetnek, hogy a tavaszi nagytakarítás során szeretnének egy kis újdonságot is csempészni az otthonukba. Csak néhány apróságot, amitől megújul a nappali.
Magdi megemlíti, hogy a Jyskben a hétévégén "Kék táska" akció van, azaz minden, ami belefér a kék táskába 15% kedvezménnyel vihető haza.
Viki határozottan válaszol erre, hogy klassz, de ő biztosan az IKEA-ban fog körülnézni.
Magdi kérdőn néz a barátnőjére, hogy miért zárkózik annyira határozottan el attól, hogy körülnézzen a másik lakberendezési áruházban is...
Viki azonban jól tudja: ő nem csak a klassz termékekért és a jó árakárt vásárol az IKEA-ban, hanem azért is mert...
Viki SZERET az IKEA-ban vásárolni. Mert ott egy igazi ÉLMÉNY a vásárlás.
A vásárlásnak 2 fő motivációja van:
- a szükséglet és
- a vágy
Azt pedig, hogy melyik terméket választjuk sok más tényező befolyásolja:
- az ár
- a termék ismerete
- a csomagolás
- az ár/érték arány
- az ajánlások
- a szimpátia- azaz a termékhez és a céghez fűződő érzelmek
Tudom, ez teljesen szubjektív, mégis talán a legfontosabb tényező.
Miért prefereláunk bizonyos helyeket?
Két hasonló termékkörű és árkategóriájú üzlet/étterem/benzinkút... közül az lesz a nyerő, ahol kap valami olyan pluszt az ügyfél, ami őt boldoggá teszi.
Valami olyat, ami többet ér a pénznél! (és éppen ezért sokszor hajlandóak vagyunk magasabb árat is fizeni UGYANAZÉRT a termékért!)
Bizonyára Neked is vannak olyan helyek, ahol szívesebben vásárolsz. Például egy kisbolt, ahol tudják a neved, és úgy köszönnek rád, amikor belépsz, hogy:
"Szia Orsi!"
Vagy a sarki pékség, ahol a héfő reggeli csúcsfrászba beesve is mosolyogva kérdezi meg a pultos hölgy, hogy "Mai is a szokásosat kéred?"
Apró kis figyelmesség, ami az agyadban kiváltja az endorfin termelést. A tested egy hihetetlenül bonyolult, kémiai láncreakciókkal működő csodálatos valami. Egy olyan komplex lény, ami az érzelmek társításával tanul.
Gondolj csak bele, hogy a legtöbb "kedvenc" helyedről szinte semmi különöset nem tudsz elmondani, mégis valamitől jobban szereted őket. Ugyanakkor az olyan dolgokra, amelyek nem mozgattak meg benned semmit, szinte nem is emlékszel néhány hét/hónap vagy év múlva. (Pl. sorold fel milyen tantárgyaid voltak 5. osztályban. Amit szerettél, és amit utáltál könnyen fog menni, de lesz néhány, ami biztosan kimarad a listádból.. azok, amelyekkel szemben semleges voltál!)
Ez azért van, mert a tested úgy tanul hatékonyan, ha érzelmeket párosít a dolgokhoz. Az érzelmeket pedig a hormonok irányítják. Ha valahol kellemes élményben van részed a hely emlékéhez az endrofin hormon is társul, ezért szívesen mész vissza oda.
Ugyanígy, ha egy orvosi vizsgálatról negatív emléked van, az a stresszhormonnak köszönhető.
Hogyan hathatsz vállalkozóként a boldogsághormon termelődésére?
Olyan apróságokkal, amelyek különlegessé, szórakoztatóvá teszik Nálad a vásárlást!
Ebből gyűjtöttem egy csokorral most gondolatindítóként:
1. Az étterem, ahol a törzsvendégeknek saját késük van, amivel csak ők ehetnek!
2. Az élelmiszer üzlet, ahol segítenek választani az almák között úgy, hogy sorba rendezték érdesség szerint őket:
3. A kávézó, ahol a kijárat mellett van egy kis polc a kávédnak, amíg kinyitod az ajtót:
4. A cipőbolt, ahol kipróbálhatod, hogy a különböző terepviszonyokon milyen a megvásárolni kívánt cipőben járni:
5. A műszaki áruház, ahol a fényképezőgépeket egy csodaszép terepasztalon próbálhatod ki. Sokkal izgalmasabb, mint a padlóról vagy a másik gépről készített felvételek minőségét összehasonlítani!
És, hogy ne csak külföldi példákat mutassak íme két hazai vállalkozás is, ahol valódi élmény vásárolni:
6. A Bélyegyző expressz, ahol a villámgyors kiszolgálás mellett, még egy csésze finom kávéval is megvendégelnek, amíg vársz a kész bélyegzőre:
7. A Táblácska, ahol időnként egy-egy "Arany bilétára" lehet szert tenni, amit beváltva megismerheted a műhelyt és az alkotás folyamatát. Épp úgy, mint Willy Wonka csokigyárában.
A fenti példák mind-mind olyan apróságok, amelyek filléres befektetések, mégis sokkal többet jelentenek a vásárló számára, mint egy hatalmas árakció. Ezek az apróságok lehetnek azok, amiért az ügyfél újra és újra visszatér hozzád (akkor is, ha nem Te vagy a legolcsóbb...)!
Írd meg a hozzászólások között, hogy ha a Te vállalkozásodnak már van ilyen "endrofin termelője", vagy ha még nincs, akkor támadt-e olyan ötleted a fenti példák alapján, amit Te is be fogsz vezetnit rövidesen!
Egy kérdés: találtál esetleg ilyen vásárlási élményt adó jó példát online vásárlás esetén is?
2018. 03. 26.
Ikea - pár napja vásároltam beépíthető hűtőt.
Ami végül nem lett jó, mert a doboz mérete nem tette lehetővé annak a készüléknek a beépítését, amit az eladó javasolt.
Pár nap múlva jön az email "Mennyire volt elégedett a megvásárolt hűtővel?" . Family kártyával vettem, így nem volt nehéz lekövetni a vásárlást.
Majd kattintás után a jól megszokott arcocskák (szomorútól boldogig) várták, hogy kifejezzem elégedettségi szintemet.
Szomorúra nyomtam, mert az voltam. Pár óra múlva jön a levél: Sajnáljuk. Kérjük,mondja el, mi történt, hogy kivizsgálhassuk (jóvá tehessük)!
WOW :)))
Másik példa:
Nemrég a Shuemanic webshopból vásároltam egy klassz kis utcai cipőt.
Amikor kibontottam a dobozt, benne figyelt egy menő necczokni is kis masnival, ahogy én szeretem :). Mellette szöveg: ajándék a cipő mellé.
WOW!!!
Harmadik példa:
Most hétvégén (szombaton) a Media Marktban beépíthető főzőlapot vásároltam (az üzletben). Rémlett, mintha neten más árat láttam volna, mint amennyit fizettem a kasszánál.
Másnap újra rékerestem a termékre. És igen:
Valóban, online rendelve, áruházban átvéve olcsóbb lett volna jóval.Konkrétan 8.000 Ft-tal.
Felhívtam őket, elmondtam a panaszom.
Ők pedig azt mondták, vigyem be a számlát az áruházba, és a pénztárban felvehetem a különbözetet. Plusz javasolták, legközelebb, mielőtt bármit vásárolok, nézzem meg, hátha olcsóbb online, és még házhoz is hozzák ingyen.
WOW!!! (mondjuk ez inkább ügyfélkezelés, de határozottan jól esett)
...Hát pl ilyen kis apróságokkal.
2018. 03. 26.
2018. 03. 27.