Dolgoznál ingyen?

2010.10.05. | Szombati Orsolya

Pár napja felkértek egy szakterületembe vágó konferenciára előadónak, és hát hogy is mondjam… Kicsit meglepett az a fajta hozzáállás, melyet már nem első alkalommal tapasztaltam ezen a téren.

Dolgoznál ingyen?

A felkérést telefonon kaptam. A korrektség kedvéért rögtön a hívás végén elmondtam, hogy nagyon örülök a felkérésnek és nagy megtiszteltetésnek veszem, hogy rám is gondoltak, mint olyasvalakire, aki értéket tud vinni, pluszt tud nyújtani a résztvevőknek. Ugyanakkor világossá tettem azt is, hogy:

1.) Nem dolgozom ingyen
2.) Az én előadásom nem egyenlő a reklámmal! A szervezők ugyanis azt javasolták, hogy "húzzam fel" jól a közönséget, és tegyek nekik egy ajánlatot. Szerintem ez nem korrekt. 
3.) Én olyan tudást szeretek átadni az előadásaimon, amit tényleg tudnak használni a hallgatók!  Én nem csak azt mondom, hogy mit kellene csinálni, hanem megmutatom azt is, hogy hogyan. (Magyarul soha nem hagyom ott a társaságot egy motiváló, “megmarketingelt” előadás után, kétségek között, azzal az érzéssel, hogy “oké, akkor most már tudom mit kellene csinálni… no de hogyan???”)

Szóval elmondtam, hogy mennyi az ára a 45-60 perces előadásomnak, és abban maradtunk, hogy másnap beszélünk, amikorra megnézem, hogy szabad vagyok-e egyáltalán az adott időpontban. (Éppen tréninget tartottam, nem volt kéznél a határidőnaplóm)

Másnap telefonáltam is ebédidőben, ahogy megígértem, és jeleztem, hogy szabad vagyok. A nagy meglepetés akkor ért.

Ugyanis a tegnapi hívóm közölte, hogy az üzlettársai nem mentek bele abba, hogy megfizessék a munkámat. Ez van sajnos, de nem tudnak fizetni. Menjek el, adjak elő, és "keressem meg" magam az előadói díjamat. 

Azt feleltem, semmi probléma, tudomásul vettem, ez esetben nem tudok elmenni megtartani az előadást. Majd megköszöntem ismét, hogy engem is számításba vettek, aztán letettük a telefont. Soha többé nem hallottam hírüket. (Ami miat nem hullatok bánatkönnyeket.)

Ennyi a történet.

Viszont azóta is kavarognak a fejemben a kérdések…

Én azt gondolom, hogy nekünk, előadóknak, tanácsadóknak, trénereknek igenis hatalmas felelősségünk van abban, hogy minőségi módon szolgáljuk ki a vevőinket. Egyszerűen nem hagyhatjuk őket kétségekkel, megválaszolatlan kérdésekkel távozni a rendezvényeinkről: legyen az konferencia, szeminárium, tréning, vagy akár egy sima előadás.

Egyszerűen nem tehetjük meg azt, hogy azért a pénzért, amit kifizetnek egy belépőjegyért, csak “felpiszkálást” és lelkesítést kapjanak, majd az előadás végén egy újabb anyagot, amit megvehetnek, ha előrébb szeretnének lépni.

(Elfelejtettem mondani, hogy elhangzott egy célzás arra vonatkozóan, hogy ez milyen jó marketing lehetőség nekem, hiszen  a konferencián szabadon promózhatom magam, a cégem, vagy a termékem.)

Azt mondom, még ez is rendben van, abban az esetben, ha megvan a beharangozáskor az a kommunikáció, hogy az adott konferencia célja az, hogy egy helyre gyűjtse azokat az előadókat, akik elismert szaktekintélyek egy-egy adott témában, és akik majd lehetőséget adnak arra, hogy az előadásuk után kedvezményes áron meg lehessen venni azt a terméket vagy szolgáltatást, amit amúgy is megvásárolnánk tőle.

Viszont abban nem hiszek, hogy egy előadó nulla forint tiszteletdíjért, pusztán szívességi alapon beleteszi a szívét, a lelkét, a tudását a konferenciába. Hisz ha ő sem kap értéket, akkor hogyan is lehet elvárni, hogy ő maga értéket adjon másoknak?

Előadóként mi magunk is felelősek vagyunk azért, hogy ügyfeleink úgy távozzanak tőlünk, hogy ne csak motivációt, inspirációt kapjanak, hanem megoldásokat, konkrét javaslatokat is. Sőt! Ha lehet, akkor válaszokat, szakértői visszajelzéseket is a feltett kérdéseikre. Ne pedig marketing ajánlatokat fizetős termékeinkről, melyeket jó áron megvehetnek ott a konferencián, ha konkrétumokat akarnak.

Én hiszek abban is, hogy ha mi magunk mindig ÉRTÉKET adunk, ha lelkesedésükkel és segítőkészségünkkel magukkal ragadjuk a hallgatóinkat, akkor a csalódott, kiábrándult résztvevőkből egy idő után tettrekész, felkészült, agilis, sikeres ügyfelek lesznek, akik eredményei révén mi is egy magasabb szintre emelkedhetünk.

Hiszen valahol egy hajóban evezünk, ugyanazon célokért küzdünk, ki-ki a maga térfeléről.

Te mit gondolsz? Neked milyen érzéseid, tapasztalataid vannak a konferenciákkal, szemináriumokkal, tréningekkel, és egyáltalán: a tanácsadókkal, vagy trénerekkel kapcsolatosan?

Hozzászólások (10 db)
Nagy Krisztina l Vérnyúl szerint: Maximálisan egyetértek Veled. Ha értéket adunk, az legyen minden fél számára értékkel bíró valami. Amit pénzben is fejezzünk ki. Ha a résztvevők olyan tudást kapnak, amit pénzért tesznek majd, azt miért adnánk oda ingyen?
Mostanában sokan használják ezt a "mert Neked az jó promóciós lehetőség". Nem feltételezik, hogy Te össze tudod állítani Magadnak azt a marketing-mixet, amire szükséged van? Ha ez a megjelenés benne lenne a mixedben, már kerested volna őket. Fura dolog ezt úgy beállítani, hogy bár nekik van szükségük a segítségedre, mégis mintha ők tennének Neked szívességet...

Támogatom az adjunk és kapjunk értéket - hozzáállást :)
2010. 10. 13.
Kati szerint: Orsikám, engem átlag hetente kérnek ilyesmire. Nem értik, miért is nem szeretnék ingyen rádióban több ezer forintos és több órás előkészületet igénylő dolgokról beszélni, vagy tévében X celeb, műsorvezető vagy egyéb személy írását a "jó hírnévért" kielemezni. A kedvencem az aszexuális műsorvezető volt, aki reggeli műsorsávban a saját szexuális életére volt kíváncsi. Úrinő módjára elkentem, hogy a szex őt nem érdekli, inkább a pénzre hajt, az erogén zónája a pénztárcája. Inkább arról beszéltem ami előnye. Erre még képes volt beszólni, hogy "ő nem tudta meg a választ". Adás után elmondtam neki. Pislogott. Azóta nem hívtak. Pedig kézcsók járt volna, hogy nem élőben tettem...
Azóta nem szívesen megyek tévébe, csak nívós műsorban vagyok hajlandó szerepelni. Vagy ha a műsor szar, fizessék meg az árát! :)
2010. 10. 13.
Gábor szerint: Nekem sem meglepő, nálam eddig az vezet, amikor idén nyáron meghívtak előadni és mindenki máson kívül, az én ebédemet nem fizették (persze tartja a mondás, hogy nincs ingyen ebéd), de nem csak az ebéd árát kérték, hanem a napi rendezvény díját is (ennek az ára egybe volt kalkulálva, így csak néhány másodperc múlva esett le, hogy nem csak az ebéd árát kérték :) ). Itt már tudtam, hogy felesleges lenne szóba hozni azt ami amúgy is evidens "lenne", azaz a tiszteletdíjamat. De mindezek ellenére jót ebédeltem, az azóta visszajelzett tapasztalatok alapján tartalmas és hatékony előadást tartottam, kicsit meleg volt aznap, csurom vizesen 2,5 óra után felvedeltem az összes hűtött vizet, és az esetből rengeteget tanultam. És a legfontosabb, hogy ezzel a kis blamával aztán adtam a közjónak.
2010. 10. 13.
Orsi szerint: Sajnálom, Gábor, hogy ilyen élményben volt részed. Az pedig egyenesen szégyellni való, hogy a meghívó az ingyen előadás mellett még a belépőjegy árát is kifizettette Veled. Unprofessional, de nagyon...

Azért remélem, valamilyen formában sikerült neki visszajelzést adnod, hogy (ha akar), tudjon tanulni ebből a borzalmas, "imidzsromboló" baklövésből.
2010. 10. 13.
Vajthó Gábor szerint: Alapvetően egyet értek a bejegyzéssel, és a hozzászólásokkal is.
Egy megjegyzésem van: dolgozom ingyen, ha ÉN akarok térítés nélkül dolgozn! Velem már előfordult:)
2010. 10. 17.
Orsi szerint: Igen, a hangsúly pontosan itt van: ha ÉN akarok...
2010. 10. 17.
Pali szerint: Az IT ipad is egyre inkább a fizetős konferenciák irányába halad. Fizetős, vagyis az ELŐADÓ fizet azért, hogy jelen lehessen egy neves konferencián. A Business Week szerinti Top 100 brand egyikéről konkrétan tudom, hogy már így működik - szerintem részben ennek köszönhetően fog rövidesen kiesni a cég a Business Week látóköréből.
2011. 01. 07.
Pali szerint: ipad=ipar
2011. 01. 07.
Kádár Tímea szerint: Orsi, nagyon jó ez a bejegyzés, köszi és a másik is a az egyéb ingyen felkérésekről. Én is sokat tanultam az ilyen "üljünk le" típusú dolgokból, pont olyan szavakkal, ahogy írod, ma már megkérek mindenkit, hogy írja le emailben miről van szó, ha túl bonyolult egy emailhez, akkor keresse a NASA-t. Egyetértek a konferenciás felvetéseddel is, és tanusíthatom, hogy az Üzletanyu konferenciákon nagyon hasznos és tartalmas az előadásod.De mi a határ az előadásoknál, szakértői felkéréseknél? Kezdő vállalkozóként jól jöhet egy ilyen fajta szakértő imidzs, nem? Természetesen ezt magamra értem, és nem Rád, hiszen nem mérhető össze a vállalkozásunk ismertsége. Engem mostanában több lap is megkeresett, hogy utazási szakértőként kérdezzen, elküld az újságíró 5 kérdést, én válaszolok, megjelenik, ő megkapja a fizetést, én ingyen dolgoztam, pedig a szakmai tartalmat én adtam. Megéri ez a szakértői imidzs miatt vajon? Nehéz eldönteni.
2013. 09. 23.
nemethlaci63 szerint: Érdekes felvetés, minden szavával egyetértek. Jómagam ajánlottam már fel cégnek, hogy a szolgáltatásunk igénybevételekor ajándékba kap tőlem egy néhány órás tréninget a csapata számára. Ez azért volt, mert a tárgyalások során kiderültek problémák, és hiába adtam el technikai segítséget a cégnek, az nem sokat ért volna, ha a szubjektív oldalt nem támogatom meg.
Magyarán a gps alkalmazása megfelelő lelki tréning nélkül több kárt okozhatott volna a cégnek, mint hasznot rövid távon.
De ez az én döntésem volt.
A cég vezetője mondhatta volna a tréning után, hogy nem kéri a szolgáltatást, de szerencsére nem így történt.
Az más kérdés, hogy pár hónappal később leváltották, az új igazgató első intézkedései között felbontotta a szerződést velünk...:(
Ez kudarc volt nekem a javából, bár nem vettem magamra teljesen...:)
Tanultam belőle.
2013. 10. 25.
Szólj hozzá Te is!
Szeretnél hozzászólásaid mellé avatar ikont? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt elkészítheted.

(ne félj, nem jelenik meg az oldalon)
Akadálymentesített változat
Betűméret növelés:
Tippek neked!
Exkluzív tartalom
Következő tréningek
Sales blog friss
Facebook rajongók