Pár napja felkértek egy szakterületembe vágó konferenciára előadónak, és hát hogy is mondjam… Kicsit meglepett az a fajta hozzáállás, melyet már nem első alkalommal tapasztaltam ezen a téren.

A felkérést telefonon kaptam. A korrektség kedvéért rögtön a hívás végén elmondtam, hogy nagyon örülök a felkérésnek és nagy megtiszteltetésnek veszem, hogy rám is gondoltak, mint olyasvalakire, aki értéket tud vinni, pluszt tud nyújtani a résztvevőknek. Ugyanakkor világossá tettem azt is, hogy:
1.) Nem dolgozom ingyen
2.) Az én előadásom nem egyenlő a reklámmal! A szervezők ugyanis azt javasolták, hogy "húzzam fel" jól a közönséget, és tegyek nekik egy ajánlatot. Szerintem ez nem korrekt.
3.) Én olyan tudást szeretek átadni az előadásaimon, amit tényleg tudnak használni a hallgatók! Én nem csak azt mondom, hogy mit kellene csinálni, hanem megmutatom azt is, hogy hogyan. (Magyarul soha nem hagyom ott a társaságot egy motiváló, “megmarketingelt” előadás után, kétségek között, azzal az érzéssel, hogy “oké, akkor most már tudom mit kellene csinálni… no de hogyan???”)
Szóval elmondtam, hogy mennyi az ára a 45-60 perces előadásomnak, és abban maradtunk, hogy másnap beszélünk, amikorra megnézem, hogy szabad vagyok-e egyáltalán az adott időpontban. (Éppen tréninget tartottam, nem volt kéznél a határidőnaplóm)
Másnap telefonáltam is ebédidőben, ahogy megígértem, és jeleztem, hogy szabad vagyok. A nagy meglepetés akkor ért.
Ugyanis a tegnapi hívóm közölte, hogy az üzlettársai nem mentek bele abba, hogy megfizessék a munkámat. Ez van sajnos, de nem tudnak fizetni. Menjek el, adjak elő, és "keressem meg" magam az előadói díjamat.
Azt feleltem, semmi probléma, tudomásul vettem, ez esetben nem tudok elmenni megtartani az előadást. Majd megköszöntem ismét, hogy engem is számításba vettek, aztán letettük a telefont. Soha többé nem hallottam hírüket. (Ami miat nem hullatok bánatkönnyeket.)
Ennyi a történet.
Viszont azóta is kavarognak a fejemben a kérdések…
Én azt gondolom, hogy nekünk, előadóknak, tanácsadóknak, trénereknek igenis hatalmas felelősségünk van abban, hogy minőségi módon szolgáljuk ki a vevőinket. Egyszerűen nem hagyhatjuk őket kétségekkel, megválaszolatlan kérdésekkel távozni a rendezvényeinkről: legyen az konferencia, szeminárium, tréning, vagy akár egy sima előadás.
Egyszerűen nem tehetjük meg azt, hogy azért a pénzért, amit kifizetnek egy belépőjegyért, csak “felpiszkálást” és lelkesítést kapjanak, majd az előadás végén egy újabb anyagot, amit megvehetnek, ha előrébb szeretnének lépni.
(Elfelejtettem mondani, hogy elhangzott egy célzás arra vonatkozóan, hogy ez milyen jó marketing lehetőség nekem, hiszen a konferencián szabadon promózhatom magam, a cégem, vagy a termékem.)
Azt mondom, még ez is rendben van, abban az esetben, ha megvan a beharangozáskor az a kommunikáció, hogy az adott konferencia célja az, hogy egy helyre gyűjtse azokat az előadókat, akik elismert szaktekintélyek egy-egy adott témában, és akik majd lehetőséget adnak arra, hogy az előadásuk után kedvezményes áron meg lehessen venni azt a terméket vagy szolgáltatást, amit amúgy is megvásárolnánk tőle.
Viszont abban nem hiszek, hogy egy előadó nulla forint tiszteletdíjért, pusztán szívességi alapon beleteszi a szívét, a lelkét, a tudását a konferenciába. Hisz ha ő sem kap értéket, akkor hogyan is lehet elvárni, hogy ő maga értéket adjon másoknak?
Előadóként mi magunk is felelősek vagyunk azért, hogy ügyfeleink úgy távozzanak tőlünk, hogy ne csak motivációt, inspirációt kapjanak, hanem megoldásokat, konkrét javaslatokat is. Sőt! Ha lehet, akkor válaszokat, szakértői visszajelzéseket is a feltett kérdéseikre. Ne pedig marketing ajánlatokat fizetős termékeinkről, melyeket jó áron megvehetnek ott a konferencián, ha konkrétumokat akarnak.
Én hiszek abban is, hogy ha mi magunk mindig ÉRTÉKET adunk, ha lelkesedésükkel és segítőkészségünkkel magukkal ragadjuk a hallgatóinkat, akkor a csalódott, kiábrándult résztvevőkből egy idő után tettrekész, felkészült, agilis, sikeres ügyfelek lesznek, akik eredményei révén mi is egy magasabb szintre emelkedhetünk.
Hiszen valahol egy hajóban evezünk, ugyanazon célokért küzdünk, ki-ki a maga térfeléről.
Te mit gondolsz? Neked milyen érzéseid, tapasztalataid vannak a konferenciákkal, szemináriumokkal, tréningekkel, és egyáltalán: a tanácsadókkal, vagy trénerekkel kapcsolatosan?
Mostanában sokan használják ezt a "mert Neked az jó promóciós lehetőség". Nem feltételezik, hogy Te össze tudod állítani Magadnak azt a marketing-mixet, amire szükséged van? Ha ez a megjelenés benne lenne a mixedben, már kerested volna őket. Fura dolog ezt úgy beállítani, hogy bár nekik van szükségük a segítségedre, mégis mintha ők tennének Neked szívességet...
Támogatom az adjunk és kapjunk értéket - hozzáállást :)
2010. 10. 13.
Azóta nem szívesen megyek tévébe, csak nívós műsorban vagyok hajlandó szerepelni. Vagy ha a műsor szar, fizessék meg az árát! :)
2010. 10. 13.
2010. 10. 13.
Azért remélem, valamilyen formában sikerült neki visszajelzést adnod, hogy (ha akar), tudjon tanulni ebből a borzalmas, "imidzsromboló" baklövésből.
2010. 10. 13.
Egy megjegyzésem van: dolgozom ingyen, ha ÉN akarok térítés nélkül dolgozn! Velem már előfordult:)
2010. 10. 17.
2010. 10. 17.
2011. 01. 07.
2011. 01. 07.
2013. 09. 23.
Magyarán a gps alkalmazása megfelelő lelki tréning nélkül több kárt okozhatott volna a cégnek, mint hasznot rövid távon.
De ez az én döntésem volt.
A cég vezetője mondhatta volna a tréning után, hogy nem kéri a szolgáltatást, de szerencsére nem így történt.
Az más kérdés, hogy pár hónappal később leváltották, az új igazgató első intézkedései között felbontotta a szerződést velünk...:(
Ez kudarc volt nekem a javából, bár nem vettem magamra teljesen...:)
Tanultam belőle.
2013. 10. 25.